Algemene zondeval?

Wat ik intussen begrijp is dat Genesis 1 - 11 geen algemene geschiedenis is van de mens om daarna van Genesis 12 met geschiedenis van Israël (Abraham) te beginnen.
Nee de hele 'geschiedenis' van Israël wordt al vanaf het begin verteld op een verhalende wijze.
Er speelt al mee wat in een later stadium is gebeurd.
Israël ziet zich n.l. als 'uitverkoren' volk wonend in het land dat ze gegeven is.
De vroege profeten (Jozua t/m 2 Koningen) beschrijven hoe het land wordt gegeven, maar ook hoe het volk weer het land moet verlaten om in ballingschap te gaan.
Ze hebben de geboden die ze zien als ontvangen van God om het goede leven mogelijk te maken.
Maar wat gebeurt er, ze worden aangevallen en in gedeeltes weggevoerd naar Babel.
Hoe kan dat nu, denken ze dan bij de 'rivieren van Babylon'.
Het was ze al aangezegd in de Torah door Mozes, beschrijven ze.
Dit is ook al het verhaal dat zich in Genesis 2: 4 - 3:24 afspeelt. 
Het is de ouverture (met alle latere thema’s) van de bijbel (OT) die hier al klinkt.

In Genesis 2 gaat het van de droge aarde, naar de bevochtigde akker en dan in de weelderige tuin. Maar de mens wordt de tuin weer uitgejaagd naar de akker (zoals straks verjaagd naar Babel).
Kain zal zelfs de akker uitgaan en dan verdwijnen op de aarde.
(Ps. Jezus als de nieuwe Adam ontmoet zijn nieuwe Eva weer in de tuin .... (Johannes 20))
==================================================== =====================
Zoemen we in Genesis 2
10. Een rivier kwam voort uit Eden om de hof te bevochtigen. En vandaar splitste hij zich en vormde vier hoofdstromen.
11. De naam van de eerste rivier is Pison; die is het die rond het land van Havila stroomt, waar het goud is.
12. En het goud van dit land is goed; ook is er balsemhars en de edelsteen onyx.
13. En de naam van de tweede rivier is Gihon; sterven is het sterven rond hiel het land Cusj stroomt.
14. De naam van de derde rivier is Tigris; die loopt ten oosten van Assur. En de vierde rivier is de Eufraat.

De vier richtingen van de wereld. Het verhaal van Israël gaat de hete wereld aan. De beschrijvingen van de rivieren worden echter steeds korter. 
Bij de 4de rivier alleen nog niet de naam: de Eufraat. (De hoorders wisten genoeg met dit ene woord.)
Babel is gebouwd rond beide oevers van de Eufraat.
Het zou mij niet verbazen als Jeruzalem op de plaats van de tuin van Eden wordt gepositioneerd.
==================================================== ================
Dat ene gebod in Genesis 3, staat voor al die geboden die leven mogelijk maken en in Deuteronomium 30 zo wordt verwoord:

10. wanneer u de stam van de Heer, uw God, gehoorzaam gebogen door Zijn geboden en Zijn verordeningen, 
      die in die wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; 
      wanneer u zich bekeert tot de HEER, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel.
11. Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.

12. Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: 
      Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13. Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: 
      Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en
      het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14. Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
15. Zie, ik heb je heden het leven en het goede voorgehouden, maar ook de dood en het kwade.

16. Want ik gebied u heden de Heer, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te gaan en 
      Zijn geboden, Zijn verordeningen en Zijn bepalingen in acht te nemen. 
      Dan zal u leven en talrijk worden, en zal de Heer, uw God, u zegenen in het land waar u naartoe gaat in het bezit te nemen.
17. Maar als uw hart zich afkeert en u niet luistert, en u zich laat verleiden om u voor andere goden neer te buigen en die te dienen,

(Hier zit het grote probleem, het lopen achter nep goden, het wordt al voorzien en zal de reden zijn dat ze zijn weggevoerd naar Babel. 
 Dit is het dappere geloofsverhaal van het kleine Israël)

18. dan verkondig ik u heden dat u zeker zult omkomen; u zult uw dagen niet verlengen in het land
      waarom u de Jordaan oversteekt om er te komen en het in bezit te nemen.
19. Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek!
      Kies dan het leven, waarop u leeft, u en uw nageslacht,
20. door de Heer, uw God, lief te hebben, Zijn stem te gehoorzamen en u aan Hem vast te houden
      - want Hij is uw leven en de verlenging van uw dagen
      - om te blijven in het land dat de heer uw vader, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te geven.

En dan verder in hoofdstuk 31:
14. De Heer zei tegen Mozes: Zie, uw dagen zijn naderbij gekomen dat u zult sterven.
      Roep Jozua en ga staan ​​in de tent van ontmoeting, dan zal Ik hem aanbevelen geven.
      Toen kwamen Mozes en Jozua en zij gingen staan ​​in de tent van ontmoeting.
15. Toen verschijnen de HEER in de tent, in de wolkkolom, en de wolkkolom stond boven de ingang van de tent.
16. En de HEERE zei tegen Mozes: Zie, u gaat bij uw vaderen te ruste; en dit volk zal opstaan ​​en
      als in hoererij achter de vreemde goden van het land waar het naartoe gaat, aan gaan,
      in het midden van dat land. Het zal Mij verlaten en Mijn verbond, dat Ik ermee gesloten heb, verbreken.
17. Dan zal Mijn toorn op die dag tegen hen ontbranden. Ik zal hen verlaten en Mijn aangezicht voor hen verbergen,
      zodat zij opgegeten zullen worden; en veel verschrikkelijke dingen en noden zullen het volk treffen, zodat het op die dag zal zeggen:
      Hebben deze verschrikkelijke dingen mij niet getroffen omdat mijn God niet in ons midden is?
18. Ik zal Mijn aangezicht op die dag zeker verbergen, vanwege al het kwaad dat het gedaan heeft,
      want het heeft zich tot andere goden gekeerd.
19. En nu, schrijf voor u dit op en leer het Israëlieten; ben hun hun in de mond geweest,
      vastgesteld dit lied voor Mij is een getuige tegen de Israëlieten.
20. Ik wil dit volk brengen in het land dat Ik zijn vaderen onder ede beloofd heb,
      een land dat overvloeit van melk en honing, en het zal eten en verzadigd en vet worden.
      Dan zal het zich tot andere goden wenden en hen dienen, en zij zullen Mij verwerpen en Mijn verbond verbreken.
21. En het zal gebeuren, wanneer veel verschrikkelijke dingen en noden het volk getroffen hebben,
     dat dit lied dan voor zijn aangezicht als getuige zal antwoorden; want het zal niet vergeten worden
     of uit de mond van zijn nageslacht verdwijnen.
     Ik wil overleggingen die het heden maakt, voordat ik het breng in het land dat ik hun onder ede beloofd heb.
==================================================== == ====
Het verhaal van de intocht door Jozua is een profetisch verhaal (geen geschiedenisverhaal). Speelt Josia later een rol in deze beschrijving? Het land kan alleen bewoonbaar zijn, indien het volk zich aan de geboden van vrede en gerechtigheid houdt en niet achter andere goden aanloopt.
Jezus (en de gemeente die over hem schrijft) benadert de Torah uiterst positief.
Het is alleen dat de geboden uit de Torah wel leven moeten brengen en niet de dood.
Overal waar door de opgegeven geboden de mens klein wordt gemaakt, daar komt Jezus tegen in verzet.

Neem afkomst, ziekte of geslacht of leeftijd of .... vul maar in.

==================================================== == ====
Zo moet de mens niet terug naar zijn paradijselijke staat, hij is immers uit de aarde geboetseerd.
Nee hij zal bij die bevrijdende kracht blijven, die leven in hem blaast.

Over het kwaad, dat is al onderdeel van de 'goede' schepping.
Joden en Christenen schrijven dat het kwaad ook onder 'goedkeuring' van God aanwezig is, als onderdeel van de schepping.
Liever deze God die het geheel bestuurt, dan nog een andere macht.

De natuur wordt overigens niet direct bedoeld als kwaad, hoewel die er wel naar bedoeld (vloed, zee).
Het kwaad is toch eerder wat de mensen elkaar aan doen. 
Kies jij het niet, daar roept de bijbel ons toe op.

En erfzonde tja een historisch gebeuren? ...

Zie ook: