Wonderverhalen in Handelingen
Dit topic is bedoeld om gedetailleerde exegese te doen, op de manier van de Amsterdamse school.
Dus:
heel veel aandacht voor de tekst (liefst grondtaal) - wat staat er nu precies
heel veel aandacht voor de literaire structuur van de tekst
heel veel aandacht voor verbanden tussen teksten
Handelingen 14
7. En zij verkondigden daar het Evangelie.
8. En er zat in Lystre een man die geen macht had over zijn voeten: hij was kreupel van de moederschoot af en had nooit kunnen lopen.
9. Deze hoorde Paulus spreken. Die keek hem doordringend aan en toen hij zag dat hij geloof had om gezond te worden,
10. zei hij met luide stem: Sta recht op uw voeten! En hij sprong op en liep rond.
Wat valt op. Ze verkondigen het evangelie (woord) en gelijk daarna is er een wonder (daad).
Dat de man lam is, staat er wel 3x: geen macht over de voeten, kreupel vanaf de moederschoot en nooit kunnen lopen.
Niet een vage klacht, nee werkelijk nooit op de voeten kunnen staan.
Hij hoort Paulus (woord) en die kijkt hem doordringend aan (daad).
Dan komt er geloof en gebeurt er een wonder.
Wat moet je hier nu mee? Heeft Paulus ook bepaalde gave, zonder de Naam van Jezus te verkondigen?
Je snapt er werkelijk niets van? We staan er met verbazing naar te kijken.
Geweldig toch of nee dat is toch gewoon een sprookje!
We moeten kijken of we verbanden in andere teksten vinden.
Waar wordt er nog meer van kreupel gesproken?
Handelingen 3
1. Petrus nu en Johannes gingen samen naar de tempel tijdens het uur van het gebed, het negende uur.
2. En een man die vanaf de moederschoot kreupel was, werd daarheen gedragen.
Men zette hem dagelijks bij de tempelpoort die de Schone genoemd wordt, om een liefdegave te vragen aan hen die de tempel binnengingen.
3. Toen hij Petrus en Johannes zag op het moment dat zij de tempel zouden binnengaan, vroeg hij of hij een liefdegave mocht ontvangen.
4. En Petrus keek hem met Johannes doordringend aan en zei: Kijk ons aan!
5. En hij hield de ogen op hen gericht, omdat hij verwachtte iets van hen te ontvangen.
6. Petrus zei echter: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u:
in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen!
7. En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op (Nic: deed hem opstaan) en onmiddellijk werden zijn voeten en enkels vast.
8. En met een sprong stond hij overeind en liep rond, en hij ging met hen de tempel in, lopend en springend en God lovend.
Wat de schrijver doet is voortborduren op het verhaal dat al bekend was.
Het verhaal met Paulus en Barnabas is een mini-vorm van het verhaal met Petrus en Johannes.
Hiermee worden Paulus en Barnabas dus ook in de lijn van de apostelen gezet.
De woorden en daden die ze doen staan dan weer in de lijn van Jezus in de evangeliën.
Jezus geneest ook de kreupelen, wat weer in lijn is met de OT verhalen.
Lukas 7
22. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ga heen en bericht Johannes wat u gezien en gehoord hebt, namelijk dat blinden ziende worden, kreupelen kunnen lopen, melaatsen gereinigd worden, doven kunnen horen, doden opgewekt worden en aan armen het Evangelie verkondigd wordt.
Jesaja 35
4. Híj zal komen en u verlossen.
5. Dan zullen de ogen van de blinden worden opengedaan, de oren van de doven zullen worden geopend.
6. Dan zal de kreupele springen als een hert, de tong van de stomme zal juichen.
Want in de woestijn zullen wateren zich een weg banen en beken in de wildernis.
Maar wat is dat toch met dat doordringend aankijken?
Ze staren naar hem, staat er letterlijk (ter Linden).
Handelingen 1
11. Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken (staren) naar de hemel?
Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
Het is niet de bedoeling dat de leerlingen naar de hemel staren, ze moeten naar de mens in nood staren.
Je kunt natuurlijk ook doorlopen en in de tempel gaan bidden en deze mens negeren.
Maar die mens krijgt het verlossende woord te horen (sta op) en wordt op de voeten gezet.
Dan is het (pas) tijd om deze God te loven in de tempel.
Die Schone poort (volgens Flavius Josefus) was gemaakt van koper in Korintië.
Ze was verder rijk versierd met goud en zilver.
Laat daarom de schrijver Petrus zeggen: ‘Zilver en goud heb ik niet’?
Men versierde liever huizen, tempels en paleizen en lieten de kreupelen en armen links liggen.
De huidige Paus Franciscus als een van de vele apostelen begrijpt de bijbel:
Hij vindt het de voornaamste taak van de kerk om mensen nabij te zijn in tijden van nood en ellende,
niet om mensen lastig te vallen met regeltjes en voorschriften. ‘Ik beschouw de kerk als een veldhospitaal na de slag.’
Tenslotte nog iets over de structuur van Handelingen 2:41-4:37.
Het verhaal van de genezing staat ingeklemd tussen de verhalen over de eerste Christenen:
2:41-47 De eerste Christenen
=== 3:1-10 Genezing van de lamme
===== 3:11-26 Getuigenis van Petrus, een van de 12 over de naam (=het programma) van Jezus
=== 4:1-31 Petrus en Johannes voor het Sanhedrin met de genezene (zoals Jezus daar ook stond)
4:32-37 De eerste Christenen
Ja nog een nabrander:
Handelingen 4:22 Want de man aan wie dit teken van genezing verricht was, was ouder dan veertig jaar.
Waarom zou de schrijver dat vermelden?
Veertig jaar is de tijd dat Israël in de woestijn was, en daarna het beloofde land in gaat.
Deze man gaat nu ook in dat spoor zijn opnieuw gevonden leven in.
Nou ok dit nog, nog een laatste vermelding (met dank aan bijbelin1000seconden.be)
Petrus en Johannes gaan op het negende uur naar de tempel, laat dat uur nu juist met dit achtste gedeelte
uit het achttiengebed gekoppeld worden:
Genees ons, Heere, dan zijn wij genezen,
bevrijd ons, dan zijn wij bevrijd,
want Gij zijt onze Lof.
En breng volledige genezing voor al onze slagen,
want God, Koning, een Geneesheer, trouw en barmhartig zijt Gij.
Gezegend Gij, Heere, Die de zieken van Zijn volk Israël geneest.
Dus:
heel veel aandacht voor de tekst (liefst grondtaal) - wat staat er nu precies
heel veel aandacht voor de literaire structuur van de tekst
heel veel aandacht voor verbanden tussen teksten
Dit topic is bedoeld om gedetailleerde exegese te doen, op de manier van de Amsterdamse school.
Dus:
heel veel aandacht voor de tekst (liefst grondtaal) - wat staat er nu precies
heel veel aandacht voor de literaire structuur van de tekst
heel veel aandacht voor verbanden tussen teksten
Wonderen worden meestal verbonden met Jezus, maar wat blijkt, ook de leerlingen en latere apostelen kunnen wonderen doen.
Dus:
heel veel aandacht voor de tekst (liefst grondtaal) - wat staat er nu precies
heel veel aandacht voor de literaire structuur van de tekst
heel veel aandacht voor verbanden tussen teksten
Wonderen worden meestal verbonden met Jezus, maar wat blijkt, ook de leerlingen en latere apostelen kunnen wonderen doen.
Het is opmerkelijk dat de genezing van een verlamde man door Jezus, die beschreven staat in Lucas,
tevens door Petrus en Paulus in Handelingen wordt beschreven.
Hiermee wordt aangegeven, dat wat met Jezus begon, doorgaat met zijn leerlingen, die handelen door de geestkracht ontvangen met Pinksteren.
Handelingen 14
7. En zij verkondigden daar het Evangelie.
8. En er zat in Lystre een man die geen macht had over zijn voeten: hij was kreupel van de moederschoot af en had nooit kunnen lopen.
9. Deze hoorde Paulus spreken. Die keek hem doordringend aan en toen hij zag dat hij geloof had om gezond te worden,
10. zei hij met luide stem: Sta recht op uw voeten! En hij sprong op en liep rond.
Wat valt op. Ze verkondigen het evangelie (woord) en gelijk daarna is er een wonder (daad).
Dat de man lam is, staat er wel 3x: geen macht over de voeten, kreupel vanaf de moederschoot en nooit kunnen lopen.
Niet een vage klacht, nee werkelijk nooit op de voeten kunnen staan.
Hij hoort Paulus (woord) en die kijkt hem doordringend aan (daad).
Dan komt er geloof en gebeurt er een wonder.
Wat moet je hier nu mee? Heeft Paulus ook bepaalde gave, zonder de Naam van Jezus te verkondigen?
Je snapt er werkelijk niets van? We staan er met verbazing naar te kijken.
Geweldig toch of nee dat is toch gewoon een sprookje!
We moeten kijken of we verbanden in andere teksten vinden.
Waar wordt er nog meer van kreupel gesproken?
Handelingen 3
1. Petrus nu en Johannes gingen samen naar de tempel tijdens het uur van het gebed, het negende uur.
2. En een man die vanaf de moederschoot kreupel was, werd daarheen gedragen.
Men zette hem dagelijks bij de tempelpoort die de Schone genoemd wordt, om een liefdegave te vragen aan hen die de tempel binnengingen.
3. Toen hij Petrus en Johannes zag op het moment dat zij de tempel zouden binnengaan, vroeg hij of hij een liefdegave mocht ontvangen.
4. En Petrus keek hem met Johannes doordringend aan en zei: Kijk ons aan!
5. En hij hield de ogen op hen gericht, omdat hij verwachtte iets van hen te ontvangen.
6. Petrus zei echter: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u:
in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen!
7. En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op (Nic: deed hem opstaan) en onmiddellijk werden zijn voeten en enkels vast.
8. En met een sprong stond hij overeind en liep rond, en hij ging met hen de tempel in, lopend en springend en God lovend.
Wat de schrijver doet is voortborduren op het verhaal dat al bekend was.
Het verhaal met Paulus en Barnabas is een mini-vorm van het verhaal met Petrus en Johannes.
Hiermee worden Paulus en Barnabas dus ook in de lijn van de apostelen gezet.
De woorden en daden die ze doen staan dan weer in de lijn van Jezus in de evangeliën.
Jezus geneest ook de kreupelen, wat weer in lijn is met de OT verhalen.
Lukas 7
22. En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Ga heen en bericht Johannes wat u gezien en gehoord hebt, namelijk dat blinden ziende worden, kreupelen kunnen lopen, melaatsen gereinigd worden, doven kunnen horen, doden opgewekt worden en aan armen het Evangelie verkondigd wordt.
Jesaja 35
4. Híj zal komen en u verlossen.
5. Dan zullen de ogen van de blinden worden opengedaan, de oren van de doven zullen worden geopend.
6. Dan zal de kreupele springen als een hert, de tong van de stomme zal juichen.
Want in de woestijn zullen wateren zich een weg banen en beken in de wildernis.
Maar wat is dat toch met dat doordringend aankijken?
Ze staren naar hem, staat er letterlijk (ter Linden).
Handelingen 1
11. Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken (staren) naar de hemel?
Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
Het is niet de bedoeling dat de leerlingen naar de hemel staren, ze moeten naar de mens in nood staren.
Je kunt natuurlijk ook doorlopen en in de tempel gaan bidden en deze mens negeren.
Maar die mens krijgt het verlossende woord te horen (sta op) en wordt op de voeten gezet.
Dan is het (pas) tijd om deze God te loven in de tempel.
Die Schone poort (volgens Flavius Josefus) was gemaakt van koper in Korintië.
Ze was verder rijk versierd met goud en zilver.
Laat daarom de schrijver Petrus zeggen: ‘Zilver en goud heb ik niet’?
Men versierde liever huizen, tempels en paleizen en lieten de kreupelen en armen links liggen.
De huidige Paus Franciscus als een van de vele apostelen begrijpt de bijbel:
Hij vindt het de voornaamste taak van de kerk om mensen nabij te zijn in tijden van nood en ellende,
niet om mensen lastig te vallen met regeltjes en voorschriften. ‘Ik beschouw de kerk als een veldhospitaal na de slag.’
Tenslotte nog iets over de structuur van Handelingen 2:41-4:37.
Het verhaal van de genezing staat ingeklemd tussen de verhalen over de eerste Christenen:
2:41-47 De eerste Christenen
=== 3:1-10 Genezing van de lamme
===== 3:11-26 Getuigenis van Petrus, een van de 12 over de naam (=het programma) van Jezus
=== 4:1-31 Petrus en Johannes voor het Sanhedrin met de genezene (zoals Jezus daar ook stond)
4:32-37 De eerste Christenen
Ja nog een nabrander:
Handelingen 4:22 Want de man aan wie dit teken van genezing verricht was, was ouder dan veertig jaar.
Waarom zou de schrijver dat vermelden?
Veertig jaar is de tijd dat Israël in de woestijn was, en daarna het beloofde land in gaat.
Deze man gaat nu ook in dat spoor zijn opnieuw gevonden leven in.
Nou ok dit nog, nog een laatste vermelding (met dank aan bijbelin1000seconden.be)
Petrus en Johannes gaan op het negende uur naar de tempel, laat dat uur nu juist met dit achtste gedeelte
uit het achttiengebed gekoppeld worden:
Genees ons, Heere, dan zijn wij genezen,
bevrijd ons, dan zijn wij bevrijd,
want Gij zijt onze Lof.
En breng volledige genezing voor al onze slagen,
want God, Koning, een Geneesheer, trouw en barmhartig zijt Gij.
Gezegend Gij, Heere, Die de zieken van Zijn volk Israël geneest.