Geboorteverhalen van Jezus
Met een andere ‘bril’ de bijbel lezen geldt ook voor het Nieuwe Testament (m.i. eigenlijk voor de gehele bijbel).
Neem de twee geboorteverhalen (Kerst) van Jezus in Mattheus en Lucas.
Marcus en Johannes kennen deze verhalen niet en volgens mij wordt er verder nergens aan deze gebeurtenissen gerefereerd in andere verhalen of b.v. de brieven.
Ik weet nog goed dat ik in een boek van ds. Frans Breukelman doorkreeg, dat dit twee verschillende geboorteverhalen zijn.
Bij Lucas
Engel verschijnt aan Maria.
Jozef en Maria wonen in Nazareth en gaan dan naar Bethlehem op bevel van de keizer.
Geen plaats in de herberg, leggen Jezus in een kribbe.
Het hout van de kribbe en de doeken verwijzen naar diezelfde woorden als straks bij het kruis.
Daarna komen de herders (de wachters in de nacht over de schapen).
Jozef, Maria en Jezus gaan naar Jeruzalem en daarna weer terug naar Nazareth.
Hier een keizer tegenover een koning die nederig geboren wordt. Er is voor hem geen plaats.
Bij Mattheus
Engel verschijnt in een droom aan Jozef.
De familie lijkt al in Bethlehem te zijn. Nazareth is niet in beeld.
Verhaal met de wijzen uit het oosten en Herodes.
Geen stal maar een huis.
Jozef, Maria en Jezus gaan naar Egypte en wijken dan uit naar Nazareth.
Er zitten allerlei verwijzingen in hier vooral naar het oude testament (bv Jozef, dromen, Egypte). Koning Herodes (de nieuwe farao inclusief kindermoord) wordt tegenover Jezus onze Koning geplaatst.
De wijzen (heidenen) verwijzen al naar de volken die Jezus straks ook als Heer zullen erkennen.
Engelen die de boodschappen (angelos) doorgeven uit de hemel (dat is de 'rol' die ze toegedeeld hebben).
Dit zijn maar zo twee voorbeelden om te laten zien, dat verhalen uit de bijbel niet zo maar langs de historische meetlat gelegd kunnen worden.
Ik heb hier wel even een tijdje over na moeten denken.
Het laat ook zien, hoe (volgens mij) de bijbelse schrijvers omgaan met verhalen en historie.
Ze willen vooral hun geloof overbrengen. Mattheus gebruikt het als een ouverture voor de rest van zijn evangelie.
Verdere verdiepingsmateriaal:
Over de Bijbel en Mattheus van ds. Ilonka Terloouw
Zie ook de Engelstalige uitleg van Tim O’Neill.
Hij is een atheïst, maar ook die kunnen nadenken. 😉
Neem de twee geboorteverhalen (Kerst) van Jezus in Mattheus en Lucas.
Marcus en Johannes kennen deze verhalen niet en volgens mij wordt er verder nergens aan deze gebeurtenissen gerefereerd in andere verhalen of b.v. de brieven.
Ik weet nog goed dat ik in een boek van ds. Frans Breukelman doorkreeg, dat dit twee verschillende geboorteverhalen zijn.
Bij Lucas
Engel verschijnt aan Maria.
Jozef en Maria wonen in Nazareth en gaan dan naar Bethlehem op bevel van de keizer.
Geen plaats in de herberg, leggen Jezus in een kribbe.
Het hout van de kribbe en de doeken verwijzen naar diezelfde woorden als straks bij het kruis.
Daarna komen de herders (de wachters in de nacht over de schapen).
Jozef, Maria en Jezus gaan naar Jeruzalem en daarna weer terug naar Nazareth.
Hier een keizer tegenover een koning die nederig geboren wordt. Er is voor hem geen plaats.
Bij Mattheus
Engel verschijnt in een droom aan Jozef.
De familie lijkt al in Bethlehem te zijn. Nazareth is niet in beeld.
Verhaal met de wijzen uit het oosten en Herodes.
Geen stal maar een huis.
Jozef, Maria en Jezus gaan naar Egypte en wijken dan uit naar Nazareth.
Er zitten allerlei verwijzingen in hier vooral naar het oude testament (bv Jozef, dromen, Egypte). Koning Herodes (de nieuwe farao inclusief kindermoord) wordt tegenover Jezus onze Koning geplaatst.
De wijzen (heidenen) verwijzen al naar de volken die Jezus straks ook als Heer zullen erkennen.
Engelen die de boodschappen (angelos) doorgeven uit de hemel (dat is de 'rol' die ze toegedeeld hebben).
Dit zijn maar zo twee voorbeelden om te laten zien, dat verhalen uit de bijbel niet zo maar langs de historische meetlat gelegd kunnen worden.
Ik heb hier wel even een tijdje over na moeten denken.
Het laat ook zien, hoe (volgens mij) de bijbelse schrijvers omgaan met verhalen en historie.
Ze willen vooral hun geloof overbrengen. Mattheus gebruikt het als een ouverture voor de rest van zijn evangelie.
Verdere verdiepingsmateriaal:
Over de Bijbel en Mattheus van ds. Ilonka Terloouw
Zie ook de Engelstalige uitleg van Tim O’Neill.
Hij is een atheïst, maar ook die kunnen nadenken. 😉