Mattheus en de graven die openen

 Mattheüs 27
51. En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; de aarde beefde en de rotsen scheurden;
52. ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;
53. en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.
54. En toen de hoofdman over honderd en zij die met hem Jezus bewaakten, de aardbeving zagen en de dingen die gebeurden, werden zij erg bevreesd en zeiden: Werkelijk, Dit was Gods Zoon!

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurt van boven tot beneden in tweeën, 

->Het heilige der heilige scheurt, daar waar de hogepriester 1 keer per jaar voor het aangezicht van God verscheen, ligt nu de weg naar God open.
Het scheuren wordt ook eerder genoemd, als de hemel scheurt: deze is mijn zoon (Marcus)
de aarde beeft, de rotsen scheuren,
-> God is hier aan het werk, het is zijn oordeel over de wereld (maar juist hier openbaart hij zijn liefde)

Mattheüs 27:51 de aarde beefde en de rotsen scheurden;
Want 2 regels eerder lazen we “Maar de anderen zeiden: Houd op, laten wij zien of Elia komt om Hem te verlossen.”
De tekst geeft allerlei aanwijzingen, daar moet je zijn.
En dat is dus het overbekende gedeelte over Elia (Mozes en Elia worden vaak aangehaald).
1 Koningen 19:11 Maar Hij zei: Ga naar buiten en ga op de berg staan, voor het aangezicht van de HEERE. En zie, de HEERE ging voorbij, en een grote en sterke wind, die bergen spleet en rotsen in stukken brak, voor het aangezicht van de HEERE uit. Maar de HEERE was niet in de wind. Na deze wind kwam er een aardbeving, maar de HEERE was ook niet in de aardbeving.
12. Op de aardbeving volgde een vuur, maar de HEERE was ook niet in het vuur. En na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte.
God is niet in het natuurgeweld, het was zeker al de gedachte die in Israël was opgekomen.
(God zit ook niet achter allerlei ziektes om je te straffen. Ook die gedachte is in Israël gegroeid.)
God is hier wel aan het werk, wil de schrijver ons vertellen, of nog beter, hier laat hij zich kennen.
Het OT en NT worden steeds met elkaar in verbinding gebracht, de schrift legt zich zelf uit.
De schrijver zag al eerder een overeenkomst tussen Elia en Jezus en dat was de volkomen verlatenheid.
1 Koningen 19:10 Hij zei: Ik heb mij zeer voor de HEERE, de God van de legermachten, ingezet. De Israëlieten hebben immers Uw verbond verlaten, Uw altaren omvergehaald en Uw profeten met het zwaard gedood. Ik alleen ben overgebleven, en zij staan mij naar het leven om het mij te benemen.
Nahum 1:6 Wie kan standhouden voor Zijn gramschap? Wie kan te midden van Zijn brandende toorn opstaan?
Zijn grimmigheid is uitgegoten als vuur, de rotsen worden door Hem stukgebroken.
de gedenkplaatsen gaan open en vele lichamen van de ontslapen heiligen worden gewekt.
Na zijn ontwaken komen zij de gedenkplaatsen uit, komen de heilige stad binnen 
en verschijnen aan velen.
-> Jezus roept mensen weg uit de dood (ontslapen) , zie ook andere opwekkingen (b.v. dochter vann Jairus)
Zie ook Ezechiël 37:13-14
Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, 
dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Als de overste over honderd en die met hem Jezus in bewaring houden, 
de beving zien en wat er geschiedt, worden ze zeer bevreesd, en zeggen: 
híj is waarlijk een zoon van God geweest!
-> ze zien (!) de beving, (hun ogen gaan open voor het werk van God)
deze heidense hoofdman staat voor de wereld (gemeente in Rome) waar deze belijdenis zal klinken.
Het klinkt hier heel anders dan de eerdere spotters:
En de voorbijgangers lasterden Hem, schudden hun hoofd (Mt 27:39)