Verhalen van de bijbel
Er lijkt tegenwoordig meer openheid naar de verhalen van de bijbel.
Hoe gaan die verhalen over Adam en Eva, Noach en de Ark, Abraham, Jacob (Israël), Mozes en het land van melk en honing, David en Goliath.
Maar natuurlijk ook Kerst, Pasen en Pinksteren. De verhalen over en van Jezus, o.a. over de verloren zoon en de barmhartige Samaritaan.
Welke (literaire) structuur valt er te ontdekken?
Wat willen de joodse schrijvers overbrengen met de verhalen.
De bijbel is volgens ons geen geschiedenisboek, maar een ‘ongelofelijk’ bijzonder geloofsboek.
Gelukkig maar: zie anders deze vertelling van Noach door Timzingt 😀.
Wat is nu zo bijzonder aan die bijbel:
In de bijbel wordt niet ontkend dat er vele goden zijn. JHWH (spreek uit als Adonai uit respect voor het Jodendom dat de Godsnaam niet uitspreekt) wil echter de God voor Israël zijn. De andere goden waar iedereen toch weer achter aan loopt, bliijken toch niet-goden te zijn. Ze horen en zeggen niets.
Bijzonder is ook dat Israël (en later de discipelen) zichzelf afschilderen als ongehoorzaam. Ieder volk wil zijn geschiedenis toch zo stoer mogelijk beschrijven. Israël doet dat niet (ter lering).
Israël is uit de volken als de eersteling, de gezegende gekozen. Vanuit Jezus gaat deze beweging weer breed uit. Iedereen mag mee doen (rijk, arm of slaaf , vrije of man, vrouw) met Israël.
Het verhaal van de bijbel is hoopvol, uiteindelijk komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Er zal recht worden gedaan aan de rechtvaardigen.
Meewerken aan deze site en lid van een protestantse kerk in Apeldoorn?
Mail naar modern.protestant @ ***gmail.com (verwijder de ***).
Hoe gaan die verhalen over Adam en Eva, Noach en de Ark, Abraham, Jacob (Israël), Mozes en het land van melk en honing, David en Goliath.
Maar natuurlijk ook Kerst, Pasen en Pinksteren. De verhalen over en van Jezus, o.a. over de verloren zoon en de barmhartige Samaritaan.
Welke (literaire) structuur valt er te ontdekken?
Wat willen de joodse schrijvers overbrengen met de verhalen.
De bijbel is volgens ons geen geschiedenisboek, maar een ‘ongelofelijk’ bijzonder geloofsboek.
Gelukkig maar: zie anders deze vertelling van Noach door Timzingt 😀.
Wat is nu zo bijzonder aan die bijbel:
In de bijbel wordt niet ontkend dat er vele goden zijn. JHWH (spreek uit als Adonai uit respect voor het Jodendom dat de Godsnaam niet uitspreekt) wil echter de God voor Israël zijn. De andere goden waar iedereen toch weer achter aan loopt, bliijken toch niet-goden te zijn. Ze horen en zeggen niets.
Bijzonder is ook dat Israël (en later de discipelen) zichzelf afschilderen als ongehoorzaam. Ieder volk wil zijn geschiedenis toch zo stoer mogelijk beschrijven. Israël doet dat niet (ter lering).
Israël is uit de volken als de eersteling, de gezegende gekozen. Vanuit Jezus gaat deze beweging weer breed uit. Iedereen mag mee doen (rijk, arm of slaaf , vrije of man, vrouw) met Israël.
Het verhaal van de bijbel is hoopvol, uiteindelijk komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Er zal recht worden gedaan aan de rechtvaardigen.
Meewerken aan deze site en lid van een protestantse kerk in Apeldoorn?
Mail naar modern.protestant @ ***gmail.com (verwijder de ***).