De Heer als knecht
Hoewel we ook de ‘Koning als Richter’ uitlegde, gaat eigenlijk vooraf de uitleg van de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht uit Matteüs 18:23-35.
Hier ook een structuur in 3 delen
HEER
Heer beval dat er betaald moet worden
Dienstknecht viel neer ter aanbidding
Heer scheldt het geleende kwijt
De Heer (dit heeft betrekking op Jezus) praat niet over schuld.
DIENSTKNECHT
Dienstknecht greep hem, betaal wat je schuldig bent
Mededienstknecht viel neer en smeekte hem
Dienstknecht wilde niet en wierp hem in de gevangenis
Hier wordt wel over schuld (hoe gering ook) gesproken.
HEER
Heer zei al die schuld heb ik je vergeven
Dienstknecht had zich ook moeten ontfermen
Heer vertoornd, levert hem over totdat de schuld is voldaan
Nu spreekt de Heer (als beeld van Jezus) wel over schuld.
Hier herken je het Onze Vader: vergeef onze schuld zoals wij ook anderen hun schuld vergeven.
Helemaal in het midden staat de mededienstknecht.
Zoals al eerder opgemerkt, geeft de literaire structuur aan, waar het om draait.
Deze mededienstknecht is n.l. ook een beeld van Jezus, die straks wordt gegrepen (Mt. 26, 47-56).
Het begin van de derde scène spreekt over bedroefde mededienstknechten. Dit slaat op de leerlingen van Jezus (Mt. 17,23 en Mt. 26,21).
Jezus als Heer uit de eerste scène en tevens de mededienstknecht uit de tweede scène is de enige die kan oordelen als Heer in de derde scène.
Hier hebben we het geheim van het evangelie: Jezus die Heer was en slaaf geworden is de koning die zich zelf onder het oordeel plaatst. Hij is de Heer die op de plaats van de schuld gaat staan. En daarom kan er onder ons niemand meer ten dode schuldig zijn.
Zie verder:
Hier ook een structuur in 3 delen
HEER
Heer beval dat er betaald moet worden
Dienstknecht viel neer ter aanbidding
Heer scheldt het geleende kwijt
De Heer (dit heeft betrekking op Jezus) praat niet over schuld.
DIENSTKNECHT
Dienstknecht greep hem, betaal wat je schuldig bent
Mededienstknecht viel neer en smeekte hem
Dienstknecht wilde niet en wierp hem in de gevangenis
Hier wordt wel over schuld (hoe gering ook) gesproken.
HEER
Heer zei al die schuld heb ik je vergeven
Dienstknecht had zich ook moeten ontfermen
Heer vertoornd, levert hem over totdat de schuld is voldaan
Nu spreekt de Heer (als beeld van Jezus) wel over schuld.
Hier herken je het Onze Vader: vergeef onze schuld zoals wij ook anderen hun schuld vergeven.
Helemaal in het midden staat de mededienstknecht.
Zoals al eerder opgemerkt, geeft de literaire structuur aan, waar het om draait.
Deze mededienstknecht is n.l. ook een beeld van Jezus, die straks wordt gegrepen (Mt. 26, 47-56).
Het begin van de derde scène spreekt over bedroefde mededienstknechten. Dit slaat op de leerlingen van Jezus (Mt. 17,23 en Mt. 26,21).
Jezus als Heer uit de eerste scène en tevens de mededienstknecht uit de tweede scène is de enige die kan oordelen als Heer in de derde scène.
Hier hebben we het geheim van het evangelie: Jezus die Heer was en slaaf geworden is de koning die zich zelf onder het oordeel plaatst. Hij is de Heer die op de plaats van de schuld gaat staan. En daarom kan er onder ons niemand meer ten dode schuldig zijn.
Zie verder:
http://fransbreukelman.nl/bestanden/2012/07/nodige_overbodige_vijfde_bede.pdf
https://www.nicoriemersma.nl/storage/blog/De_gelijkenis_van_de_onbarmhartige_dienstknecht_Matteys_1821-35.pdf
https://www.tweedehandschristelijkeboeken.nl/winkel/katholiek/naderen-om-te-horen-bijbelkatechese-b-serie-3-geschriften-ketoebim-serie-4-nieuwe-testament-samengesteld-door-a-th-koot-e-a/
https://www.nicoriemersma.nl/storage/blog/De_gelijkenis_van_de_onbarmhartige_dienstknecht_Matteys_1821-35.pdf
https://www.tweedehandschristelijkeboeken.nl/winkel/katholiek/naderen-om-te-horen-bijbelkatechese-b-serie-3-geschriften-ketoebim-serie-4-nieuwe-testament-samengesteld-door-a-th-koot-e-a/