Geweld
Een keer was ik op vakantie in Frankrijk. Daar bezocht ik het dorpje Oradour sur Glane.
Dit dorpje is in de 2de wereldoorlog volledig verwoest door de Duitse SS.
De inwoners zijn hierbij vrijwel allemaal vermoord. Het dorpje is nog in dezelfde staat gelaten als gelijk na die verwoesting en dient als museum, waarin de gedachtenis levend wordt gehouden aan deze verschikkelijke gebeurtenis.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Oradour-sur-Glane.
Nu ben ik zelf met het boek Jozua bezig en de herinnering aan bovenstaand dorp nog vers in het geheugen, had ik toch wel moeite om dit boek goed te begrijpen.
Hoe stroken de verwoestingen van Jericho, Ai etc met de Torah (1ste 5 boeken van Mozes) en de latere oproepen van de profeten naar gerechtigheid.
Het leven van Jezus was geweldloos en Hij is toch het levende woord van wet en profeten.
Volgens bepaalde theologen zijn deze verhalen ontstaan toen Israël al weer uit het beloofde land was vetrokken. Ze zaten in ballingschap in Babel en daar ontstonden de verhalen, die samengevoegd met legendes, mythes en oerverhalen weer richting probeerden te vinden naar een beloftevolle toekomst. Het verleden waarin God hun het beloofde land had gegeven kan opnieuw terugkeren, mits het volk naar de wet van Mozes gaat leven.
Zie b.v. ook de uitleg Sam Janse
We moeten ons dus realiseren dat de schrijvers van Jozua, zelf (bijna?) weg zijn gevoerd naar Babel. De intocht van het land Kanaän, komt dan wel in een heel ander perspectief te staan. Is dit een poging om het verhaal dan aanvaardbaar te krijgen. Ja dat is het zeker, ik kan het niet historisch lezen, want dan snap ik de lijn in de verhalen niet meer. Andere ‘orthodoxe’ benaderingen (ga maar eens googelen) zijn gewoon voor mij in ieder geval niet aanvaardbaar.
Het boek Heerschappij van Tom Holland (historicus, geen christen) beschrijft ook dat er weinig bewijs is voor een historische lezing van Jozua. Op pagina 73 staat dat Jericho al eeuwen voor de veronderstelde komst van het Israëlisch leger was verlaten en dat Gibeon pas veel later is gesticht.
Het blijft nog wel even studeren op Jozua, maar onze leesbril van de bijbel blijft zoals boven al benoemd, het vaak machteloze bestaan van Israël als speelbal van de supermachten en natuurlijk een afspiegeling daarvan: het leven van Jezus.
Zie ook:
https://modern-protestant.blogspot.com/p/jozua.html
https://www.kuleuven.be/thomas/page/bijbelfiche-jozua/
Dit dorpje is in de 2de wereldoorlog volledig verwoest door de Duitse SS.
De inwoners zijn hierbij vrijwel allemaal vermoord. Het dorpje is nog in dezelfde staat gelaten als gelijk na die verwoesting en dient als museum, waarin de gedachtenis levend wordt gehouden aan deze verschikkelijke gebeurtenis.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Oradour-sur-Glane.
Nu ben ik zelf met het boek Jozua bezig en de herinnering aan bovenstaand dorp nog vers in het geheugen, had ik toch wel moeite om dit boek goed te begrijpen.
Hoe stroken de verwoestingen van Jericho, Ai etc met de Torah (1ste 5 boeken van Mozes) en de latere oproepen van de profeten naar gerechtigheid.
Het leven van Jezus was geweldloos en Hij is toch het levende woord van wet en profeten.
Volgens bepaalde theologen zijn deze verhalen ontstaan toen Israël al weer uit het beloofde land was vetrokken. Ze zaten in ballingschap in Babel en daar ontstonden de verhalen, die samengevoegd met legendes, mythes en oerverhalen weer richting probeerden te vinden naar een beloftevolle toekomst. Het verleden waarin God hun het beloofde land had gegeven kan opnieuw terugkeren, mits het volk naar de wet van Mozes gaat leven.
Zie b.v. ook de uitleg Sam Janse
We moeten ons dus realiseren dat de schrijvers van Jozua, zelf (bijna?) weg zijn gevoerd naar Babel. De intocht van het land Kanaän, komt dan wel in een heel ander perspectief te staan. Is dit een poging om het verhaal dan aanvaardbaar te krijgen. Ja dat is het zeker, ik kan het niet historisch lezen, want dan snap ik de lijn in de verhalen niet meer. Andere ‘orthodoxe’ benaderingen (ga maar eens googelen) zijn gewoon voor mij in ieder geval niet aanvaardbaar.
Het boek Heerschappij van Tom Holland (historicus, geen christen) beschrijft ook dat er weinig bewijs is voor een historische lezing van Jozua. Op pagina 73 staat dat Jericho al eeuwen voor de veronderstelde komst van het Israëlisch leger was verlaten en dat Gibeon pas veel later is gesticht.
Het blijft nog wel even studeren op Jozua, maar onze leesbril van de bijbel blijft zoals boven al benoemd, het vaak machteloze bestaan van Israël als speelbal van de supermachten en natuurlijk een afspiegeling daarvan: het leven van Jezus.
Zie ook:
https://modern-protestant.blogspot.com/p/jozua.html
https://www.kuleuven.be/thomas/page/bijbelfiche-jozua/