Orthodox versus vrijzinnig
Op een bepaald moment ben ik zelf weer naar de kerk gegaan.
Kerkmensen beseffen vaak niet hoe hoog die drempel is om zo maar weer naar de kerk te gaan.
Later kwam ik er achter dat er binnen de protestantse kerken nog allerlei richtingen zijn.
Aan de ene kant mooi, er zijn natuurlijk verschillende vormen mogelijk.
Toch heeft iedere kerk toch wel een beetje het idee dat het (een stukje van) de waarheid bezit.
(of de eigen waarheid: "er is geen waarheid")
Prof. Dr. Maarten Wisse schreef een boekje ‘Bijbel in het midden’.
Hier worden 3 stromingen in de PKN benoemd:
Traditioneel (o.a. Gereformeerde Bond)
Oecumenisch-liturgisch (midden-orthodoxie tot vrijzinnig)
Evangelisch (pioniersplekken, Evangelisch Werkverband)
Een bepaalde stroom kan heel erg duidelijk zijn, maar het kan ook dwars door de kerk heen lopen.
Met alle respect voor bovengenoemde kerkvormen, wil ik iets meegeven van Dietrich Bonhoeffer.
Deze zegt dat het niet gaat om de tegenstelling tussen orthodox en vrijzinnig, maar tussen gelovig en ongelovig.
Verder koppelt hij geloof aan gehoorzaamheid en gehoorzaamheid aan geloof (alleen de gehoorzame gelooft (Oeps)).
Verder zegt hij (als ik hem goed begrijp) dat een gebod uit de bijbel geen algemeen geldige waarheid kan zijn, maar dat het gaat om het gebod wat nu heel concreet moet gelden.
Ik kan me voorstellen dat bij een visie op homoseksualiteit, Paulus dus niet leidend is, maar dat we zelf moet nadenken en moeten horen hoe we hiermee (je medemens!) omgaan.
De Heilige Geest (nu ontvangend) verbinden met geloof. De Geest is wel altijd verbonden met de bijbel en dus Jezus Christus. We gaan anders onze eigen stem achterna en niet die van Gods Geest.
Karl Barth zegt het zo "On revelation".
Een kerk die niet kijkt naar de medemens en deze wereld. Die vooral met het eigen heil nu en na dit leven begaan is, tja of je dan relevant blijft?
Een kerk die alleen kijkt naar de medemens en deze wereld. Die vooral niet met het eigen heil nu en na dit leven begaan is, tja of je dan relevant blijft?
In een ander artikel kun je lezen over Jezus Christus.
Kerkmensen beseffen vaak niet hoe hoog die drempel is om zo maar weer naar de kerk te gaan.
Later kwam ik er achter dat er binnen de protestantse kerken nog allerlei richtingen zijn.
Aan de ene kant mooi, er zijn natuurlijk verschillende vormen mogelijk.
Toch heeft iedere kerk toch wel een beetje het idee dat het (een stukje van) de waarheid bezit.
(of de eigen waarheid: "er is geen waarheid")
Prof. Dr. Maarten Wisse schreef een boekje ‘Bijbel in het midden’.
Hier worden 3 stromingen in de PKN benoemd:
Traditioneel (o.a. Gereformeerde Bond)
Oecumenisch-liturgisch (midden-orthodoxie tot vrijzinnig)
Evangelisch (pioniersplekken, Evangelisch Werkverband)
Een bepaalde stroom kan heel erg duidelijk zijn, maar het kan ook dwars door de kerk heen lopen.
Met alle respect voor bovengenoemde kerkvormen, wil ik iets meegeven van Dietrich Bonhoeffer.
Deze zegt dat het niet gaat om de tegenstelling tussen orthodox en vrijzinnig, maar tussen gelovig en ongelovig.
Verder koppelt hij geloof aan gehoorzaamheid en gehoorzaamheid aan geloof (alleen de gehoorzame gelooft (Oeps)).
Verder zegt hij (als ik hem goed begrijp) dat een gebod uit de bijbel geen algemeen geldige waarheid kan zijn, maar dat het gaat om het gebod wat nu heel concreet moet gelden.
Ik kan me voorstellen dat bij een visie op homoseksualiteit, Paulus dus niet leidend is, maar dat we zelf moet nadenken en moeten horen hoe we hiermee (je medemens!) omgaan.
De Heilige Geest (nu ontvangend) verbinden met geloof. De Geest is wel altijd verbonden met de bijbel en dus Jezus Christus. We gaan anders onze eigen stem achterna en niet die van Gods Geest.
Karl Barth zegt het zo "On revelation".
Een kerk die niet kijkt naar de medemens en deze wereld. Die vooral met het eigen heil nu en na dit leven begaan is, tja of je dan relevant blijft?
Een kerk die alleen kijkt naar de medemens en deze wereld. Die vooral niet met het eigen heil nu en na dit leven begaan is, tja of je dan relevant blijft?
In een ander artikel kun je lezen over Jezus Christus.